zondag 4 januari 2009

Na lange tijd...........eindelijk bericht!

(Her en der zijn gewoon leuke foto's geplaatst. Deze hebben niet noodzakelijk iets met de tekst te maken)

December is altijd een drukte van jewelste maar ook erg gezellig. Als eerste was daar natuurlijk Sinterklaasavond. Erg spannend dit jaar voor Franka. Ze is zich nu helemaal bewust van het hele circus. Ze vondt het niet alleen leuk om haar eigen cadeautjes te krijgen maar ook om anderen cadeautjes uit de zakken te geven. Dus opa, oma, Cris, Annet, Papa, Mama en Thor werden door haar bediend. Franka en Thor waren flink verwend. Bij Franka is de barbie tijd aangebroken. Voor haar kon Sinterklaas dan ook eindigen toen ze haar barbie auto kreeg met twee barbies. Daar was ze het meest blij mee. Thor onderging het allemaal en lachte van oor tot oor bij elk cadeau. Voor ons begon december verder wat minder gezellig. Allemaal waren we geinfecteerd met een wrede bacterie. Franka had er het minste last van. Ik zat het eerst bij de dokter. Ik was veroordeeld tot een keelontsteking en een bijholte ontsteking en kreeg een Doxycilline kuur mee. Ik had de hele kuur afgemaakt en gemerkt dat mijn keel en tong toch wel erg dik werden. Op vrijdag ging ik even langs de apotheek om eten voor Thor te halen. De apotheek stuurde mij door na de weekend arts. Het bleek om een allergie te gaan van de doxy kuur. Een week later vonden we Thor toch wat benauwd klinken. Dus hop weer naar de huisarts. Volgens de huisarts was hij behoorlijk benauwd en mocht pufjes hebben. Prima dacht ik.

Kinderen naar de opvang dan kan ik even boodschappen doen en schrijven. Nog geen uur later belde de opvang. Thor heeft 39,5 graden koorts. Dus hop, terug naar de opvang kinderen in de auto en terug naar de huisarts. Hij bleek nu een beginnende longontsteking te hebben en ik kreeg nog een kuurtje mee. Anderhalve week lang heeft zijn week gedraaid om het innemen van medicijnen. Aan het einde van die week, het begin van de kerstvakantie, was daar de bruiloft van Klaas en Stefanie. Wat zagen ze er mooi uit. Het burgelijk huwelijk vond ik erg mooi, ontspannen en persoonlijk. Wij wensen ze alle inspiratie toe om van hun leven samen iets heel moois vol liefde te maken.
Niet lang daarna ging Dicky maar even langs de huisarts en kreeg ook een doxy kuurtje mee om zijn verkoudheid de kop in te drukken.

Hierna volgden de kerstdagen. Mijn oma Trien zou komen logeren en we hadden nog een hoop achterstallig opruim en schoonmaak werk te verrichten. Na een aantal dagen hard werken heb ik haar eerste kerstdag opgehaald uit Castricum. Zij was erg blij bij ons te zijn en heeft genoten van alle dagen dat ze er was. Tweede kerstdag zijn we met twee auto's naar mijn vader en moeder gegaan. We kunnen net met z'n vieren in mijn auto daarom gingen Franka en Dicky maar in zijn auto.
De dag erna kwam Cris, mijn broer(tje) om oma weer terug naar huis te brengen zodat ik mijn tas kon inpakken. De volgende ochtend kwam mijn moeder mij ophalen om naar Kopenhagen te gaan. Heerlijk een paar dagen weg, even uit de kinderdrukte. Mijn moeder houd erg van winkelen. Daarom heb ik haar diezelfde avond stroget (met een streepje door de o) laten zien. De langste autovrije winkelstraat van Europa. Ze dacht bij elke kruising dat de finnish bereikt was, maar nee, het ging maar door.

De volgende ochtend zijn we naar Christiania gegaan. Dit is een soort vrijheid staatje binnen Denemarken. (aan de rechterkant vind je een link) Fantastisch om daar rond te lopen en de sfeer weer in mij op te nemen. Ik heb daar weer veel inspiratie en energie opgedaan. Vervolgens zijn we gaan winkelen want Kopenhagen is tegenwoordig een echte desingerstad. Ik heb een prachtige wollen jurk gevonden, leuke schommelstoeltjes voor de kinderen en een trui en shirt voor Dicky van Deense ontwerpers. Diezelfde avond zijn we naar Tivoli gegaan. Dit was mijn derde keer in Kopenhagen maar nog nooit was ik in Tivoli geweest. Ze vierden er nog kerst en hadden alles prachtig versierd. Het mooist was de watershow. Natuurlijk moest ik nog even in de achtbaan waarna we de avond hebben afgesloten met een belachelijk duur diner. Een glas wijn kostte gemiddeld genomen tien euries. Amehoela dacht ik. Dan maar dat glas cola van vier euro. Na de noodzakelijke nachtrust hebben we de trein genomen naar Malmo. (twee stipjes op de o) Mijn moeder verbaasde zich over het verschil in bouwstijlen tussen deze twee steden/ landen. Midden in het centrum hadden ze een ijsbaan gebouwd net als Groningen maar hier hadden ze een kunstschaats voorstelling. Fantastisch. De volgende dag was het tijd om naar huis te gaan. Wat waren de kinderen en ik blij elkaar weer te zien. Ook had ik Dicky erg gemist en hij mij natuurlijk. Ondertussen was het oudjaarsavond en was ik erg moe. De rit terug was mistig en glad voor een groot deel. Vooral de store beld, de grote brug tussen fyn en sjealland was inspannend rijden. Om twaalf uur hebben we Franka wakker gemaakt en ons vuurwerk afgestoken. Dit jaar vond ze het een beetje eng. Vorig jaar vond ze het helemaal geweldig. Na een nachtrust van vier uur liet Thor alweer van zich horen. Het voordeel van het hebben van kinderen is namelijk dat je heerlijk de tijd hebt om uit te rusten. NIET!!!!! Op zaterdag kreeg ik nog een hele mooie verassing van Dicky. Een collega van hem, Remco, was de dag van mijn vertrek naar Kopenhagen bij hem langs gekomen om foto's te maken van de kinderen. Drie van de mooisten had Dicky laten afdrukken op canvas. Ik was er zo blij mee dat de tranen over mijn wangen stroomden. ( Kan ik het excuus zwangerschapshormonen nog gebruiken?)


Dicky dan je wel. Ook Remco wil ik hierbij nog even bedanken.
De vakantie is voorbij en de rust is terug. Laat de werkweken maar weer beginnen.
p.s. Franka slaapt een stuk rustiger nu ze bij Punky in het hok ligt.